torstai 31. joulukuuta 2015

asematie

Se oli jotain ikimuistoista ja käänteentekevää. Mä olen opiskellut ylioppilaskirjoituksiin, niissä onnistunutkin. Olen tehnyt paljon töitä, ja oppinut kärsivällisyyden syvimmän luonteen. Olen ollut auktoriteetti, toivottavasti jonkin sortin esikuvakin. Jäniksiä on näkynyt juoksemassa tien yli, kun fillarilla mentiin kotia vastapäätä olevaan leikkipuistoon. Tapahtui keskiviikon kemut, kesäaurinko, avatut viinipullot ja täysi-ikäistyminen. Niin monta hotellia, ja elokuvateatteria, että laskuissa menin jo alkuvuodesta sekaisin. Wanhojentanssit, valoihin tarttuminen, Tukholma, Tallinna, Praha. Suomi jäi suuremmin kiertämättä, pääkaupunkiseudulla paikallaan. Rauhattomuutta, holtittomuutta, sekavuutta. Olen ollut huono ystävä, mutta silti saanut uusia sellaisia. Aavistaminen aiheutti vaikeuksia, samoin kuin verotoimistossa asioiminen. Pankkikortteja yhtä monta, kuin vuodenaikoja. Yksi v a l l i t s e v a.





Korkokengillä itsevarmuutta kehiin. Musiikin merkitystä ei voi koskaan mitätöidä, lyriikkatippa ja hämärät klubit. Tsemppiä, vastuita, vapaapäiviä. Lukion rankin jakso kurssien ollessa minimissä. Ajattelun jalo taito, motivaation puute, vellominen, leijuminen. Oli varaa kalliisiin joululahjoihin, aattona juoksin silti rinnettä ylös suru puserossa. Pasilan asema, maailmanpyörän valot, mattoliukumäet sadesäällä. Tanssia, tanssia, tanssia. Mahdottomuuden toteutuminen, en osannut odottaa. Enkä enää malttaisi odottaa, vaikka kyllä tiedän, että hyvää kannattaa.




1. aina pitää yrittää

2. aina pitää toivoa

3. jos miettii "pitäiskö vai eikö pitäis",
niin kyllä pitäis




En ole koskaan ajatellut "muuttuneeni ihmisenä" vuosien aikana. Sama ihminen sitä on vuodesta toiseen, asiat vain tapahtuvat eripäin ja itseensä imee uusia vaikutteita. Tänäkään vuonna en ole siis muuttunut mihinkään, mutta jonkinlaista huomattavaa jotain pystyn jopa itse aistimaan. Ehkä enemmän vaikutteita, kuin edellisvuosina yhteensä. Välillä olen miettinyt oman sisimmän olemassaoloa, mikä ihminen on ja mitä tapahtuu mikä on funktio kuka tämä on onko se minä.




Tunnen vahvasti. Fiilistelen. Teen pienestä suurta automaattisesti, se olen minä. Jos tunnepohja olisi värityskirja, vuosi 2015 olisi väritetty puuväreillä sateenkaarta mallintamaan. Ei kuitenkaan kevyesti painaen. Niin kovaa, että kohta pitää taas teroittaa. Olen itkenyt silmät päästäni valtaisen onnen tunteen johdosta, sama tapahtuma koskien absoluuttista sattumista. Se kaikki on vaan hyvä asia. Olin luullut joskus tunteneeni suurinta onnellisuutta maailmassa. Vuoden edetessä ymmärsin, että se kaikki aiemmin koettu on ollut vasta hiekanmurunen aavikolla. Paljon on sen suhteen vielä saavuttamatta. Opin uuden ulottuvuuden.



olen ollut niin pyörteissä, että kaikki muu on tuntunut merkityksettömältä

Mitä väliä on

sähköposteilla
velvollisuuksilla
rahanmenolla
liian kuumalla kahvilla
menestyksellä
kiireellä
työkutsuilla
viikonlopun keikalla
kaikella

?

ei mitään väliä

Miltä se aiheuttaisi

jos joku tyhjentäisi huoneeni
lompakkoni
varastaisi avaimet
hakkaisi kadulla

?

ei kai mitään

...
...
...

Vasta kun palaset loksahtavat,
pystyn ajattelemaan pankkiryöstöjä
ja pakolaiskiintiöitä, pyykinpesua,
tulevaa kevättä, ristisanoja,
jatko-opintoja, edes tätä talvea.



Onnellisia hetkiä uimahallin pihalla, ja sieltä lähtiessä. Kylmiä väreitä keittiössä kuvia katsellen, pyörätelineillä pyörrytti. Puiston penkiltä alikulkuun, kiellettiin poistumasta. Olohuoneen lattialla jalat porautuneena ja parvekkeen syleilyssä sulaen. Mä näin revontulet ja istuin etupenkillä, kaupungintalon edessä jotkut huuteli perään. Koko vuosi yksi iso keinu. 20 tuntisen päivän jälkeen sielussa vallitsi rauha ja hiljaisuus. Aika pysähtyi rautatieaseman isossa kellossa, ja mä olin taas ihan tosi onnellinen.

Tää on ollut mulle
ihan tosi iso vuosi.

mun särö on löydetty

2 kommenttia :

  1. Tää oli hieno postaus - sai mut ymmärtämään jotain oleellista. Kiitti siitä, ja vaikuttavaa uutta vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei Anna kiitos tuhannesti kommentistasi! ihanaa kuulla, jos tästä postauksesta oli jotain iloa/hyötyä/tai jotain. oikeasti, ihan tosi hienoa kuulla, jos olen onnistunut ajatuksia herättämään. merkkaa paljon! kiitos samoin, loistokasta uutta vuotta sulle!

      Poista

Rakkauskirjeet & tappouhkaukset tänne siis,kiitos! ;)